Ručni Crtež kao Alat za Razmišljanje i Istraživanje: Čini se da ručni crtež još uvek ima nezamenjivu ulogu u fazi koncepta. On omogućava slobodu za intuitivno istraživanje različitih ideja i razmišljanje o prostoru na način koji je često manje formalan i restriktivan od digitalnih alata poput softvera za 3D modelovanje. Kroz brze skice, istražuju se forme, funkcionalni odnosi i prostorni koncepti, razvijajući tako osnovnu ideju projekta. Kroz skicu se formulišu misli projektanta i pročišćava osnovna ideja i tema projekta
Komunikacija i Razumevanje: Arhitektonski crtež služi kao jezik kojim arhitekta komunicira ideje sa klijentima, izvođačima i drugim članovima tima. On omogućava da svi akteri projekta imaju jasnu predstavu o konačnom izgledu i funkcionalnosti prostora. Tako, arhitektonski crtež treba da bude pre svega čitljiv i jasan, kako bi obezbedio transparentnost u procesu razrade projekta i pomogao u ostvarivanju boljeg razumevanja između svih strana. Crtež koji dobro komunicira sa čitaocima je dovoljno jednostavan, bez elemenata koji ometaju prikazivanje osnovnih karakteristika i namene projekta, ali istovremeno dovoljno detaljan, odnosno razrađen – takav da nema nerazrešenih ili nejasnih delova koji mogu dovesti do zabune.
Preciznost i Detalji: Detaljan crtež je onaj koji nam omogućava da precizno definišemo sve aspekte projekta, od konceptualnog rešenja (ideje ili teme) do najsitnijih detalja koje podrazumevaju završne obrade, dizajn fasade, pa i enterijer. Detaljnost crteža, naravno, zavisi od njegove osnovne namene, odnosno od faze projekta i razmere. Važno je da se detaljnost crteža, kao i njegova grafika prilagode razmeri kako bi se izbegle nejasnoće. Takođe, elementi koje prikazujemo na crtežu direktno su u vezi sa onime što crtež treba da iskomunicira, sa njegovim krajnjim ciljem. Na primer, ako je u pitanju idejni projekat, važno je da prostorna i funkcionalna organizacija, kao i tema projekta, budu jasno čitljive, dok su završne obloge i slični detalji manje važni, i mogu biti izostavljeni. Nasuprot tome, u fazi projekta za izvođenje ključni su elementi koji će izvođaču služiti na licu mesta da prostor realizuje. U tim situacijama treba voditi računa i o količini i sistematizaciji informacija, pa određene informacije prikazati na zasebnim crtežima (npr. detaljima, osnovama poda ili plafona i sl.).
Analiza i Optimizacija: Arhitektonski crteži ne služe samo kao vizualizacija konačnog rešenja, već su i ključni alat za analizu i optimizaciju različitih aspekata projekta. Kroz detaljno proučavanje crteža, identifikuju se potencijalni problemi, optimizuju prostorna rešenja i materijali, te unapređuje energetska i funkcionalna efikasnost prostora. Kako smo naveli na početku, crtež je alat za promišljanje arhitekture, jednako kao i sredstvo za vizuelizaciju. Razmišljanje o prostoru kroz arhitektonski crtež važno je u svakoj fazi projekta, bilo da se radi o konceptu ili razradi. Forma crteža putem koga istražujemo i optimizujemo prostorno može biti različita, pa je za neke arhitekte najznačajniji ručni crtež, dok se drugi oslanjaju na kompjuterski generisane 2D ili 3D crteže.
Inovacija i Estetika: Na kraju, crež je poligon za istraživanje estetskih elemenata i inovativnih koncepata u načinu prikazivanja projekta. Nakon što se uverimo da crtež sadrži sve potrebne elemente za čitanje projekta, otvara se prostor za eksperimentisanje sa različitim stilovima, kombinacijama boja i tekstura, dizajnom simbola, materijalima i tehnologijama u procesu štampe. U slučajevima gde postoji specifičan element projekta koji želimo da istaknemo, ili gde je koncept, odnosno tema projekta izuzetno važna u svakoj fazi razrade, potrebno je da pribegavamo grafičkim rešenjima koja će na crtežu taj element i vizuelno istaknuti. Atraktivni crteži takođe su dobar alat komunikacije za klijente koji nisu iz struke, a kojima je potrebno dočarati ambijent prostora uz pomoć crteža. Grafički eksperimenti na tehničkim crtežima pogodni su i za predstavljanje projekta na izložbama na primer, gde se oni prikazuju u okviru panoa – grafičke kompozicije koja pored prikazivanja prostornog rešenja projekta mora imati i likovne kvalitete.
Arhitektonski crtež tako za arhitektu nije samo tehnički dokument, već sredstvo ličnog izraza i stava o prostoru, kao i alat za promišljanje i stvaranje. Kroz arhitektonski crtež, trudimo se da se pre svega posvetimo tehničkoj preciznosti koja omogućava tačno i dosledno prikazivanje svih pojedinosti arhitektonskog projekta, dok su estetski i likovni kvaliteti crteža bonus koji projektu daje dodatnu perspektivu. Kroz crtež, ne projektujemo samo objekte, već i viziju prostora u kojem će se odvijati život korisnika. Arhitektonski crtež tako objedinjuje funkcionalnu organizaciju prostora sa ambijentom i atmosferom koje će budući projekat stvoriti.